Norrtåg vill skapa ett direkttåg mellan Luleå och Helsingfors. Planen är att trafiken ska komma igång i december 2024. ”Vi jobbar just nu med att försöka anpassa våra tågtider till vår finska samarbetspartner”, säger trafikutvecklare Martin Högqvist.
Kan Helsingfors bli ett nytt resmål för Luleåborna? Det hoppas Norrtåg som tror att den gröna industriella industrirevolutionen i Norrbotten ska bidra mer till att göra direkttågen mellan Norrbotten och den finska huvudstaden fullbokade.
2,5 år efter upprustningen av Haparandabanan har Norrtåg fortfarande en bra bit kvar till målsättningen för persontrafiken på sträckan.
Nu förbereder Norrtåg, som upphandlar regional tågtrafik i Sveriges fyra nordligaste regioner, nästa steg. Snart kommer Haparanda inte längre att utgöra en ändstation. Inom ett år ska svensk och finsk järnväg kopplas samman.
På svensk sida återstår att anpassa plattformen på Haparanda centralstation för att kunna ta emot finska tåg. På andra sidan gränsen sker en upprustning av det finska tågnätet. En två mil lång sträcka mellan Kemi och Haparanda ska under det närmaste halvåret elektrifieras.
– Det finska initiativet sätter oss i tidspress. Vi behöver ta beslut om förändringarna i vår tidtabell redan i mars nästa år, förklarar Martin Högqvist.
Planen är att skapa två persontåg i vardera körriktningen som trafikerar Luleå och Helsingfors sju dagar i veckan. Sträckan beräknas att ta cirka tio timmar och innehålla ett enda tågbyte. Det sker i Haparanda.
Det innebär också att en ny tågförbindelse skapas till finska Torneå, Kemi och Uleåborg som är den största staden vid Bottenviken med över 200 000 invånare.